Brest - Reisverslag uit Minsk, Wit-Rusland van larsberns - WaarBenJij.nu Brest - Reisverslag uit Minsk, Wit-Rusland van larsberns - WaarBenJij.nu

Brest

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg

19 November 2019 | Wit-Rusland, Minsk

Dinsdag 19 november 2019

Hallo allemaal,

Sinds de vorige blog zijn de nodige vorderingen gemaakt met het aanvragen van een tijdelijke verblijfsvergunning. De aanvraag is inmiddels ingediend en het verwerken van alle documenten (het waren maar liefst 44 kantjes met tekst) duurt twee weken. Ondertussen verblijf ik met een tijdelijke registratie in Wit-Rusland totdat ik de verblijfsvergunning op kan gaan halen.
Het was een hoop werk om alle documenten bij elkaar te krijgen, maar door het aantal stempels dat is gezet bij het indienen van alle papieren, heb ik er wel vertrouwen in gekregen dat het goed moet gaan komen.
Onlangs was er een nationale feestdag in Wit-Rusland. 7 november was er de herdenking van de Oktoberrevolutie. Deze dag en de vrijdag daarna had ik vrij en ik had dus een lang weekend.
In dit weekend ben ik een dag met de trein vanuit Minsk naar Brest, een stad in het westen van Wit-Rusland, tegen de Poolse grens, geweest. De treinreis duurde ongeveer 3,5 uur enkele reis. Om nog genoeg tijd te hebben in Brest, ben ik om tien voor zeven ’s ochtends met de trein vanuit Minsk vertrokken.
Dit bleek de nachttrein, afkomstig uit Moskou, te zijn. Ik werd op de vroege ochtend in de trein verwelkomd door de geur van een wagon vol Russen die daar op stapelbedjes onder de klamme lappen lagen te rotten. Mijn gereserveerde zitplek, vermeld op mijn treinkaartje, bleek ook het voeteneind van het onderste bed van een van de stapelbedden te zijn. De 3,5 uur duurde wel erg lang op deze manier.
Ik vond het wel erg leuk om Brest gezien te hebben. Het is een stad met veel historie, met name uit de oorlog. Ik heb onder andere het fort van Brest bezocht, het centrum van de stad en het milleniummonument bezocht ter gelegenheid van het 1000-jarig bestaan van Brest dit jaar (foto’s bijgevoegd).
Aan het eind van de dag, na heel veel gelopen te hebben, was het weer tijd om met de trein terug naar Minsk te gaan. Deze keer was het gelukkig een trein met stoelen in plaats van bedden, waardoor de reis een stuk aangenamer was.
Ik ben ook begonnen om een beetje Russisch te leren om het voor mezelf makkelijker te maken. Ik heb een boek met een zelfstudie Russisch aangeschaft. Het lezen van het cyrillische schrift kon ik al, maar, ondanks dat, valt het me toch tegen om het helemaal zelf uit te moeten zoeken hoe de Russische taal precies in elkaar zit.
Volgende week verwacht ik weer bezoek, mijn ouders komen dan namelijk naar Minsk. Ik kijk er erg naar uit om ze weer te zien sinds ik ze in augustus voor het laatst heb gezien. Ik hoop ook volgende week, wanneer mijn ouders hier zijn, mijn verblijfsvergunning op te kunnen gaan halen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groeten,
Lars

  • 19 November 2019 - 19:04

    Anja:

    Hoi Lars,

    Wederom een super leuk verhaal over je belevenissen in Minsk en Brest.
    Toch een bijzondere ervaring zo'n nachttrein.
    Wij zien er ook erg naar uit om jou weer te zien.
    We spreken elkaar volgende week.
    Liefs van je moeder.

  • 19 November 2019 - 21:10

    Riet:

    Hallo Lars,

    Wat een belevenissen daar in Belarus....Ben je ook al bij een gezin in huis geweest? Ja ja 40 vellen papier het is wat daar...mocht je nou toch nog problemen krijgen bel dan eens met Sergey...hij spreekt goed Engels en kan je zeker helpen!
    Wat zul je genieten volgende week als pa en ma er zijn!
    Heel veel plezier dan....
    Groetjes Riet.

  • 20 November 2019 - 12:03

    Oma Kregting:

    Hoi Lars . Fijn dat er zo langzaam aan een einde komt aan de papierwinkel. Hoop samen met jou dat het nu goed gaat en dat het venijn niet in de staart zit. Duim voor je. Wij hebben een heel mooi weekend gehad .Veel gezien , mooi weer , en lekker eten. Dus mijn liefje wat wil je nog meer. Je zult er al wel wat over gehoord hebben van ma. Ik wens je al vast een fijne en gezellig tijd samen met je pa en ma. Geniet er van . Groetjes en liefs van oma.

  • 25 November 2019 - 09:39

    Annemarie :

    Hallo Lars,

    Het duurde ff maar vandaag je bericht gelezen. Als er nou een beetje Engels werd gesproken zou handig zijn Lars. Of nog beter gewoon Gendts. Met zoveel stempels komt de vergunning vast goed.
    Geniet er van dat pa en m a jouw kant op komen. Dan zorg ik voor de ondersteuning van je clubje.

    Groetjes Annemarie

Tags: Minsk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Wit-Rusland, Minsk

Minsk

Minsk

Recente Reisverslagen:

02 September 2020

minor buitenland

07 Februari 2020

До свидания Беларусь

06 Januari 2020

с новым годом

19 November 2019

Brest

21 Oktober 2019

tweede maand

Actief sinds 13 Aug. 2019
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 2863

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2019 - 24 Januari 2020

Minsk

Landen bezocht: